Məhəmməd Talıblı
İqtisadi Təhlil İnsitutunun rəhbəri
ABŞ dünyanın iki fərqli siyasi qütbünün ən güclü cinahıdır. Digər
qütbünə hələlik Rusiya iddia edir. Bu şərtlər altında dəyisən dünya sürətlə
birqütblü sistemə keçid etməyə hazırlaşır. Rusiyanın söküş əlamətləri ortada.
Beynəlxalq sanksiyalardan Rusiya iqtisadiyyatı depressiyaya düşüb. Neft-qaz gəlirlərinin
akkumlyasiya olunduğu Ehtiyat Fondunun aktivləri sürətlə xərclənir. Bir tərəfdən
AB və ABŞ-ın Rusiyaya yönəlik sanksiyalarının təsiri olaraq Rusiya neft-qaz
ixracatından əldə etdiyi pulları sürətlə xərcləyir, digər tərəfdən isə neftin
qiymətinin aşağı düşməsi fonunda isə aktivləri
artmır. Əvəzində fiskal siyasətdə neqativ tendensiyalar güclənir.
Defisit büdcə riskləri artır və ölkənin gəlir mənbələri olan maliyyə axın
kanalları isə daralır. Makroiqtisadi göstəricilərində neft faktorunun dominant
yükü artır. Belə bir vəziyyətdə isə Rusiyanın çox böyük güvəndiyi karbohidrogen
resurslarının dünyada da qiyməti sürətlə aşağı düşür. Belə bir vəziyyət ABŞ
üçün isə strateji baxımdan da ən yaxşı zaman fürsətidir ki, dünyada neftin qiymətinin
azalmasına təkan verəcək hər hansı ssenaridə rol almaqla Rusiya kimi rəqib bir
dövləti çətin fakt qarşısında saxlayacaq prosesə qatılsın. Ona görə ABŞ yaxın
illərdə heç vaxt görmədiyimiz bir cəsarətlə neft bazarında aktiv bir oyunçu
kimi görünməyə başlayıb. Bunlar səbəbsiz deyil. Əvvəllər də ABŞ neftin
konyuktur qiymət səviyyəsinə təsir etmək üçün müxtəlif üsullarından istifadə
edib. (bu barədə az sonra) Sadəcə indi ABŞ-ın təsir alətləri dəyişib. Bunun
üçün 50 il bundan əvvələ qayıdar. Ötən əsrin 70-80-ci illərdə də dünyanın neft
bazarında analoji proseslərə diqqə edək.
Ötən əsrin neft savaşında təklənmiş
ABŞ.
Məlumdur ki, dünyada neftin qiymət səviyyəsi daha çox hasilatın həcminə
bağlıdır. Belə ki, dünyada neftin qiyməti yüksək olanda transmilli neft şirkətləri
daha çox neft hasil etməyə, qiymət aşağı olanda isə nisbətən daha az hasil etməkdə
maraqlı olurlar. 1970-80-ci illərdə dünyada baş verən neft böhranı zamanı
ABŞ-ın özü neft hasil etmədiyi üçün qiymətlərin artımına heç bir vəclə imkan
vermirdi. Şirkətlər isə maraqlı deyildilər ki, ABŞ-da olan neft quyularında
neft istehsal etsinlər. Amma 1981-ci ildə
OPEK ölkələri dünyada neftin qiymətinin daha da artırmasına nail olandan sonra
çox şey dəyişdi. Bundan sonra ABŞ neft
qiymətinə nəzarəti aradan götürdü və ABŞ-da neft istehsalı artdı. Bu qiymətə təsir
edən ABŞ-da neft istehsalı ilə məşğul olan şirkətlərə özünün təsir imkanını
saxladı. Maraqlıdır ki, o zaman neftin qiymətinin daha yüksək və aşağı qiymətləri
uzun illər ərzində ABŞ-da şirkətlərin istehsal etdikləri neftin miqdarını
artıra və azalda bilirdilər. Neftin qiyməti inflyasiyaya uyğunlaşdırılırdı. (Mənbə:
Economic Report of the President, 1996; Monthly Energy Review, Sept.1995) Beləliklə, ABŞ bir tərəfdən neft hasilatını
artırdı, digər tərəfdən isə benzinə qənaət edən maşınlar istehsal etdi. Mal və
xidmət istehsal edən metodlar hazırladılar. Beləliklə, dünyada neftin qiyməti
aşağı düşməyə başladı.
1970-ci illərdə OPEK neft təklifini xeyli azaltmışdı. Qərb ölkələri
ilə müqayisədə Sovet İttifaqına daxil olan respublikalarında neft təklifi
olduqca böyük idi. Sovet dövləti düşünürdü ki, özünün malik olduğu nefti Qərbin
texnologiyaları və istehlak malları ilə mübadilə etsin. Neft böhranı başlananda
neftin 1 bareli 5 dollar idisə, 80-ci illərdə bu rəqəm 40 dollara çatdı. Sovet
İttifaqı bu böhrandan olduqca böyük gəlir götürdü. Beləliklə, o vaxt Sovet
respublikalarında hökm sürən ərzaq qıtlığını aradan qaldırılmasına nail olundu.
Ölkə idxal hesabına zəruri istehlak malları ilə ölkə təmin edildi. Xüsusilə
elektrotexnika və tekstil məhsulları böyük partiyalarla ölkəyə idxal olundu. Cəmi
6 il “üzü gülən” sovetlərin sonrakı illərdə neftin qiymət enişləri yenidən
sarsıtmağa başladı. Beləliklə, 1986-cı ildə neftin 1 bareli 4 dəfə aşağı düşərək
cəmi 10 dollar təşkil etdi. Uzun müddət qiymət artımından böyük gəlir əldə edən
Sovet İttifaqı ondan sonra neft hasilatını kəskin sürətdə aşağı salmağa
başladı. O zaman Sovet İttifaqının əlinə düşən fürsətlərdən lazımınca istifadə
edildi. ABŞ çətin vəziyyətə düşmüşdü. İndi yarım əsrdən sonra də tarix yenidən
təkrarlanır. Sadəcə bu dəfə ABŞ-ın xeyrinə. XXI əsrin əvvəlində necə deyərlər,
enerji oyununda ABŞ hücumda oynayır.
Çağdaş dövrün enerji savaşında ABŞ-ın
üstünlüyü.
Əgər ötən əsrin 70-80-ci illərində
ABŞ dünyada istehlak olunan neftin payındakı böyük payla qiymətə təsir
imkanından istifadə edə bilirdisə, indi özünün neft rezervindən istifadə imkanı
və digər üsullarla ilə prosesə yeni çalar gətirir. Söhbət ABŞ-ın yeni neft
istehsalına sürətlə başlamasından, şist nefti(qazı), soyuq sintez üsulu ilə
enerji alınmasından gedir. Soyuq sintez üsulu ilə enerji alınması artıq ABŞ-ın
nəzarətindədir. Soyuq nüvə sintezi artıq reallığa çevrilir. Sınaq üçün ABŞ-ın
Şimali Karolina ştatında istehsal edilən bu məhsula qoyulan investiyanın geriyə
dönüşü olduqca böyükdür. Məsələn, bir dollar investisiya qoyulan bu soyuq nüvə
sintezi özü ilə on bir dollar qazandırmaq gücündədir. Bu üsulun tətbiqi ABŞ-in
neftlə bağlı idxal asıllığını ciddi sürətdə azalda bilər ki, buna da ABŞ
çox böyük ümidlə baxır.
Eyni zamanda ABŞ uzun illərdir ki, preventiv tədbirlər üzərində işləyərək
alternativ enerji mənbələrinə çıxış imkanına sahiblənmək uğrunda da savaş
aparırdı. Bu məsələdə də Amerika xeyli məsafə qət edib. Məsələn, son illər külək
enerjisindən istifadə ilə bağlı ABŞ-in gördüyü işlər diqqəti cəlb edir. Məlumat
üçün bildirək ki, 2011-ci ildə ABŞ-ın özündə 3500-ə yaxın külək turbinləri
yaradılıb. Təkcə külək enerjisinin payı ABŞ-ın enerji istehlakından payının
6-7%-i yaxındır. Bununla yanaşı ABŞ şist neft, şist qaz və digər qeyri-ənənəvi
mənbələrdən istifadə etməyə başlayıb. “Qeyri-ənənəvi neft mənbələrindən - şist
nefti, neftli qum və bioyanacaq üzrə artan hasilatın 2020-ci ilə qədər qlobal
neft təchizatında xalis artımın hamısını və 2030-cu ilə qədər artımın 70%-dən
çoxunu təmin edəcəyi gözlənilir. 2030-cu ilə qədər hasilatın artması və tələbatın
azalması ABŞ-ın xalis enerji sahəsində 99% müstəqil olması ilə nəticələnəcək;
belə ki, ABŞ 2005-ci ildə yalnız 70% müstəqil olmuşdur. Eyni zamanda, güclü
iqtisadi inkişaf davam etməklə Çin və Hindistan kimi bazar iqtisadiyyatını
formalaşdıran böyük ölkələr enerji idxalından getdikcə daha çox asılı
olacaqlar.” (Mənbə: “BP-nin Qlobal Enerji Perspektivlərinə Baxışı”“2030”
hesabatı: www.bp.com/energyoutlook) Enerjiyə tələbin artması ilə yanaşı
alternativ enerji mənbələrindən istifadə ilə bağlı ABŞ-ın stretegiyası dünyada
resurs üstünlüyü olan tənbəl hökumətləri və onların şıltaq hökumət başçılarını
olduqca çətin vəziyyətə salıb. Onların resurs “lənətindən” məhrum dövlətlərlə
danışıq ritorikaları bundan sonra dəyişməyə başlayacaq.
Dünyada enerji tələbi və dəyişən rollar
2035-ci ilə qədər dünyada enerjiyə tələb 30 faizdən çox artacaq. Amma 2030-35-ci illərə qədər neftin əsas
yanacaq növləri arasında ən zəif artan yanacaq növü olacağı və neftə olan tələbatın
orta hesabla ildə 0.8% artım təşkil edəcəyi gözlənilir. Təkcə Çin də bu tələb
50 faiz təşkil edəcək. Çinin də enerji rezervləri artan tələbı ödəmək üçün yetərli
olmadığı üçün yeni əməkdaşlıq platforması axtarışında olacaq. Belə ki, Çinin təsdiq
olunmuş neft ehtiyatları (17.3 mlrd.barel)
İrandan (157 mlrd.barel) 9 dəfə azdır. Qaz ehtiyatlarında isə Çin(3,1
trilyon) İrandan (33,6 trilyon) 11 dəfə
geridə qalır. Eyni zamanda Çin çox böyük neft istehlakçılarından olduğu üçün
onun istehlakının səviyyəsi neftin qiymətinə təsirsiz ötüşmür. Çində(13%) daxil
olmaqla dünyada neft istehlakının müəyyən bir qismini əldə edən dövlətlərin
istehlakçı davranışları dünyada neftin qiymətinə birbaşa təsir göstərir.
ABŞ-ın dünyanın neft istehlakındakı payı 20 faizdir. Sutka ərzində
18,5 mln. barel neft istehlak edən ölkənin
4-5 mln. bareli idxal hesabınadır. Təbii
ki, ABŞ-ın neft sahəsində nə hasilat səviyyəsi, nə də təsdiq olunmuş neft-qaz
ehtiyatları Rusiyadan üstün olmasını ifadə etməyə imkan vermir. Çünki, ABŞ (35 milyard barrel) təsdiq olunmuş neft
ehtiyatları üzrə Rusiyadan (87 milyard barrel) 2 dəfədən də azdır. Təsdiq
olunmuş qaz ehtiyatları üzrə isə də ABŞ-ın rezervləri (8,5 trilyon kub) Rusiyadan (32,9 trilyon kub) təxminən 4 dəfə
azlıq təşkil edir. Bütün bunlar enerji asıllığından qurtulması üçün yeni
axtarışlar və fərqli ssenarilər qurmağı tələb edir. ABŞ bunun üçün qeyri-ənənəvi
üsullardan istifadə edərək enerji hasilatın artırır. BP Qrupunun baş iqtisadçısı Kristof Ruhl qeyd
edir: “ABŞ-da böyük qeyri-ənənəvi ehtiyatlar kəşf olunmuşdur, neft və qaz hasil
olunur. Bu nailiyyət təkcə resurslar və texnologiyanın hesabına yox, həm də
güclü və rəqabətədavamlı xidmət sektoru, xüsusi mülkiyyətə əsasən torpaqdan
istifadənin asanlaşması, maye bazarları və əlverişli normativ-hüquqi şərtlər
kimi “yerüstü” faktorlar sayəsində qazanılmışdır.” ABŞ “yerüstü” imkanlarını
daha da effektiv qurmaqla zəif olan “yeraltı” rezervləri kompensasiya etmək istəyir.
Nəinki, bütün bu addımlar hesabına ABŞ enerji asıllığını azaldacaq, əksinə
özünü enerji ilə tam təmin etmək imkanlarına gəlib çatacaq. Bununla bağlı Beynəlxalq
Enerji Agentliyinin “Dünya Enerji Mənzərəsi” adlı Hesabatında(2012) qeyd edir
ki, 2020-ci ildə ABŞ yeni qaz istehsalçısına çevriləcək. 2035-ci ilə qədər isə
ABŞ özünü enerji ilə tam təmin edəcək. Ən maraqlı məqam ondan ibarətdir ki,
2020-ci ilə qədər ABŞ hətta dünyanın 1 nömrəli neft istehsalçısı olan Səudiyyə
Ərəbistanını da keçərək dünyanın ən böyük neft istehsalçısı olacaq. Amma bütün bunlar neftin hasilatı hesabına
baş verməyəcək. Çünki, Səudiyyə Ərəbistanı dünyada hazırda ən böyük neft
hasilatçısı olmaqla hələ uzun illər bu üstünlüyü qoruyub-saxlayacaq. Belə ki, təsdiq
olunmuş neft ehtiyatları 266 mlrd.barel, qaz ehtiyatları isə 8,3 trln. kub metr
təşkil edir. Bunun isə hazırkı bazar qiymətləri ilə hesabladıqda 33 trilyon
dollar həcmində qiymətləndirmək olar. ABŞ-da isə bu rəqəm 28,5 trln. dollar səviyyəsində
qiymətləndirilir. Deməli, dünyanın enerji coğrafiyasında ABŞ-ın mövqeyi indidən
başlayaraq sonrakı illər üzrə möhkəmlənməkdə davam edəcək. Artıq neft-qaz
faktoruna arxayın olaraq resurs üstünlüyü olan avtoritar dövlətlər demokratik
dünyanı bu alətlə təhdid etmək imkanı mümkün olmayacaq. Bu son illərin qlobal
enerji siyasətindən çıxardığımız ən mühüm dərslərindəndir.
(ardı var)