Lütfi Zadənin məsləkdaşı, dünya şöhrətli zəka
sahibi Rafiq Əliyevə böyük məhəbbət və ehtiramla
2-ci məqalə
«Kəpəzin göz yaşları» tablosu.
1965-ci
ildə çəkilib.
Göy
göldə olanlar lal nəğmələr oxuyun bu təbiət sonasının hüsnünə heyran qalırlar.
Heyran
qalmaqla yanaşı, bəmbəyaz örpəkdən sıyrlıb çıxan Kəpəzə də sehrli duyğularla,
amma şövq və məftunluqla baxırlar.
Diqqətlə,
səlist məntiqlə baxanlar bilirlər
ki, tacı başından düşmüş Kəpəz dağlar
qoynuna sığınmş gözəlin ”“ Göy gölün düz tuşunda deyil, bir qədər sol tərəfdədir.
Səttar
Bəhlulzadənin «Kəpəzin göz yaşında» isə Kəpəz dağı kompozisiyanın tən
ortasındadır.
Səlist
məntiqdə Kəpəzin harada olmasının Səttara dəxli yoxdur.
Reallıqda
Kəpəzin yamacları da Səttarın tablosundakı kimi görünmür.
Səlist
məntiqdə bu da Səttarı maraqlandırmır.
Qeyri-səlist
məntiqlə yanaşıram. Səttar Bəhlulzadə tablonun adını «Kəpəzin göz yaşları»
qoyub. Sənətkar özünün emosional və idrakı düşüncəsinin rəng sirrini açmaq üçün
bu adı bizim üçün kod-açar verib. Bu məntiqlə Kəpəz və onun dizlərinə baş qoyan,
qoynuna sığınaraq həzz və ləzzət, ruh və nəşə mürgüsü vuran Göy göl təbiətin
zifaq guşəsinə yenicə daxil alan aşiq-məşuq müqəddəsliyində qəbul olunurlar.
Səlist
məntiq: XII əsrdə Gəncəbasarda güclü zəlzələ olub. Kəpəz dağı uçaraq Ağ su
bulağının qarşısını kəsib. Nəticədə Göy göl yaranıb.
Qeyri-səlist
məntiq: Səttarın emosional yaddaşında Kəpəz elə-belə, sakitcə uçmayıb, yerindən
oynayıb və nərə çəkə-çəkə parçalanıb, yaralı köksündə şırımlar açılıb. Ondan
gen düşən sevgilisi ağ bulağın qarşısında diz çökərək qətrə-qətrə göz yaşı
töküb. Onun fəryadlı göz yaşlarından Göy göl yaranıb.
Daha
bir qeyri-səlist məntiq: Göy göl də belə füsunkar olub ki, onun aynasında Kəpəz
özünə tamaşa edə bilsin... Tamaşa edib təskinlik tapsın. Təskinlik tapsb bilsin
ki, Kəpəz elə bu görkəmində də mətndi, əzəmətlidi, vüqarlıdı, valehedicidir.
Sirri-xuda müqəddəsliyndədir. Elə buna görə də göyün yeddinci qatına
insanlardan çox-çox yaxındır...
Göy
gölün sahilində zərif budaqları payızda qıpqırmızı «alovla» yanan üvəz ağacı
bitmir.
Səlist
məntiqdə Səttar heç bu barədə də
düşünüb-daşınmayıb.
«Kəpəzin
göz yaşları» tablosunda üvəz ağacı Göy gölün suyuna dodaq söykəyib.
Qırmızı
rəng Səttarın tablolarında Azərbaycan təbiətinin gözəlliyinə haram qatanlara
qarşı haraya çağırışıdır, həyəcan təbilidir...
Tabloda
Günəş Kəpəzin zirvəsiylə tuş səviyyədə təsvir olunub. Halbuki həmin məkandan ”“
Göy gölün Səttar çəkən yamacından baxanda nə dan yeri söküləndə, nə də tülu
edəndə Günəş Kəpəzin yaxasında elə şəfəq saçmır. Həmin nöqtədən (yəni rəssamın
mənəzərəni kətana köçürməyə dayandığı, molbertini dayaq verdiyi yerdən) baxanda
Günəşin bu görkəmdə Kəpəzin yanında olması qeyri-mümkündür.
Kainatın
bu əzəli qanununun da Səttar üçün səlist məntiqi əhəmiyyəti yoxdur.
Səttarın
qeyri-səlist məntiqində isə bu mümkündür... Nəinki mümkündür, rəssamın
duyğularının emosional təcəssümü üçün vacibdir, lazımdır, deməli mütləqdir.
Həmin mütləqlik tablonun psixoloji ruhuna hakim kəsilib.
Elə
hakim kəsilib ki, qeyri-səlist məntiqin sənətdə səlist ifadə-təcəssümü təsiri
bağışlayır...
Real
təbiət gözəlliyini real məkanda və real zamanda tabloya həkk etdiyi məqamda
rəssamın emosional duyğusu qeyri-səlist məntiqlə qol-boyun olub. Qol-boyun olub
bir-birinə sarıldıqları üçün də Səttarı Günəşin haradan çıxıb harada batması
yox, onun Kəpəzlə baş-başa durmağa tələsməsi maraqlandırıb. Maraqlandığını da
idrak işığında deyil, emosiya məntiqində (qeyri-səlist məntiqlə) reallaşdırıb...
Səttarın
qeyri-səlist rəssam məntiqində Kəpəz və Göy göl eşqin ülviyyət zirvəsində
bir-birinə qovuşmuş Leyli və Məcnundur...
Günəş
onların məhəbbətinə xeyir-dua verməyə, iki aşiqin yanaqlarından öpməyə
tələsir...
*
* *
Səttar
Bəhlulzadənin duyğularının toplusunu yozmaq cəhdində qyeri-səlist məntiqin
dəmir dayağı dadıma çatır.
Günəş
və Səttar Bəhlulzadə yaradıcılığı...
Günəşin
təsviri rəssamın «Qızıl axşam», «Yaz motivi», «Suraxanı torpağının qədim
alovları», «Kəpəzin göz yaşları», «Xəzərdə axşam», «Səhər», «DədəgünəşÂ», «Analar yanar ağlar», «Bazardüzü» və daha
neçə-neçə tablosunda var.
Səlist
məntiqdə Günəşi görürük: qazmar yay Günəşi, təbəssümlü yaz Günəşi, qüruba enən
Günəş, çöhərsini bulud tutan Günəş, Sübhə boylanan Günəş...
Qeyr-səlit
məntiqinin poetik-emosional duyğusunda olan Günəşin doğurduğu
fəlsəfi-psixoloji, emosional-estetik təəssüratları sapa düzürəm. Düzürəm və
aydınlıq gətirməyə çalışıram ki, Günəş Səttarın qeyri-səlist məntiqində nədir.
Məncə bunlardır:
Günəş
ilk növbədə rəssamın müəyyən ovqatını göstərən bitkin obrazdır. Hər yeni
tabloda bu obrazın xarakteri dəyişir;
Günəş
dəmirçi kürəsində qızdırılımış teştdir. Ounun dövrəsini novruz xonçaları
bəzəyir;
Günəş
nur saçan göz bəbəyidir. Sahibi səmaya baxanfa onun kiçik göz bəbyinə bütün
kainat yerləşir;
Günəş
ağ rəngdən yaşmaq tutan təzə gəlindir. Səadət ucalığından üfüqdə bərq vuran
xoşbəxt gələcəyə boylanır;
Günəş dünyanın əbədiyyət çevrəsidir. Bu
çevrənin sirri, möcüzəsi, sehri yalnız tanrıya əyandır.
Qeyri-səlist
məntiq pəncərəsindən baxanda Səttar Tanrını Günəş timsalında təqdim edir. Tanrı
özü yaratdığı gözəlliyin möcüzəsinə məhz Səttarın emosiya duyuğularının
bakirəliyi ilə ucalıqdan munis təbəssümlə baxır.
Qeyri-səlist
məntiqlə yanaşanda Səttar Bəhlulzadənin özü bir sənətkar kimi əbədiyyət Günəşi
timsalında qəbul olunur.
* * *
Rənglərin
ölçüsüz ölçüsü...
Rəngsiz
rənglərin rəngi...
Lal
rənglərin gur səsli simfoniyası...
Görünən
rənglərin görünməyən çalarları...
Görünən
və görünməyən rənglər arasındakı ölçü-məsafədə sonsuz rəng duyumları...
Rənglərin
aşiqliq və məşuqluq ovqatlararındakı səssizliyin gur harayı...
Təzadlı,
barışmaz rənglərin vüsala qovuşan ahəngdarlığı...
Bütün
bunlar və bu kimi fəlsəfi-psixoloji qənaətlər qeyri-səlist məntiqdə Səttar
Bəhlulzadənin sənət xəzinəsinə giriş üçün gizli kodlardır.
Səttar
Bəhlulzadənin kağız üzərində ağ və qara rənglərlə işlədiyi xeyli qraıfik
işləri, eskizləri, etüdləri var.
Bəzilərini
xatırladıram:
«Bərəkətli
torpaq», «Naxçıvan dağları», «Tək ağac», «Tut ağacları», «Üç qovaq və tut
ağacı», «Neft buruqları», «Bulud spiralı», «Ordubad bağlarında», «Narlar»,
«Abşeron motivi», «Məhəbbət və kədər», «Sevgi sorağında», «Füzuli və Məcnun»...
Səlist
məntiqlə yanaşıram: bu işlər qara rənglərdən süzülən ağ saçaqlardır.
Yaxud
da əksinə, bu işlərdə qara rəng ağ rəngə qucaq açan zülmətdir.
Qeyri-səlist
məntiqlə nəzər yetirirəm: Bu iki rəngin arasında onlarla rəng çaları var. Rəssamın
işlərinə hərarət verən, tamaşaçı qəlbinə nur çiləyən, duyğulara istilik gətirən
məhz qara ilə ağın arasında olan həmin rəng çalarlarıdır. Onları görmədən,
duymadan adlarını çəkdiyim rəsmləri dərk eləmək, emosional obrazlarını
müəyyənləşdirmək, sənətkarın ruh dünyasına psixoloji ovqatla qovuşmaq mümkünsüzdür.
Ağ
və qara arasındakı rəngləri və onların çalarlarını görmək üçün Səttar
Bəhlulzadənin bütün tablolarının ruhuna yol açmaq, onlarla ünsiyyətə girmək,
dil tapıb danışmaq, rənglərin lal nəğmələrinin not düzümünü qavramaq,
səssizliyin səisini eşitmək lazımdır.
Bunu
bacaran şəxs qeyri-səlist məntiqə söykənərək ağla qara arasındakı rənglər
möcüzəsini apaydın görəcək.
Görüb
dərk edəcək.
Dərk
edib onun həm də dərkolunmazlığının hüsnü-təravətindən emosional həzz və bəhrə
alacaq.
Ağ
rəng sənətkarın sənət eşqinin paklığıdır.
Mavi
rəng səmavi duyğuların romantik təzahürüdür.
Qırmızı
rəng təbiət qoynunda lalələrin başına vuran «qan təzyiqidir».
Qızılı
sarı rəng Günəşin saçaqlarını əmib dənə dolan sünbülün bərəkət rəmzidir.
Çəhrayı
rəng arzulara uçuş verən sehrli qanadlardı.
Tünd
sarı rəng payızın əbədi libasıdır.
Yaşıl
ruhu coşduran, gözə dinclik verən ilahi rəngdir.
Narıncı
rəng fəvvarə vuran psixoloji ovqatdır.
Şabalıdı
rəng tündəmcazlıqda gözəllik axtarışıdır.
Tünd
göy rəng ruha rahatsızlıq gətirən, çılğınlıq doğurandır...
Ən
əsası isə odur ki, qara ilə ağ arasındakı rəng əlvanlığını və çalar
zənginliyini yalnız qeyri-səlist məntiqlə görüb dərk etmək mümkündür.
Səlist
məntiq müəyyən həddən sonra gözlərin qarşısına görünməz pərdə çəkir. Deməli,
həm də psixoloji emosiyalar buxovlanır. Təxəyyül çərçivəyə salınır.
Qeyri-səlist
məntiqi yanaşmada isə bütün sirli qıfıllara düşən yeganə açar emosional
duyğudur...
Həmin
kod-açarla fəlsəfi mətləblərin «qıfıllarını» açanda bir həqiqəti görüb dərk
edirsən. Anlayırsan ki, Səttarın qrafiklarında obrazlar və rənglər pərvanə
şamın dövrəsinə fırlanan kimi rəsmin həndəvərində dövrə vurur. Dövrə vurur və
təbəssümlə sənə baxır. Gərək məqamında, qeyri-səlist məntiqin ahənrüba cazibə
gücündə o pərvanənin fikir, duyğu ahəngini rəsmin mayasına qatıb «uçurdasan».
Bircə
işi yada salıram: «Salxım söyüdlər» qarfikasını.
Burada
bütün salxım söyüdlər Məcnun obörazında, bir-birinə qovuşan pərişan saçaqlarla
verilib.
Məcnun
söyüdlərin sıx arasında bir neçə sərv çəkilib. Bu sərvlər rəssamın silsilə
Leyli obrazlarının təsviri formasındadır.
«Salxım
söyüdlər»də məcnunların və leylilərin eşq tufanı tüğyan edir.
Buludlar
sağdan sola əyilən xəttlərlə verilib.
Məcnunlar
və leylilər isə sağdan sola meylli xətlərlə çəkilib.
Görəsən
nə üçün?..
Niyə?..
Nəyə
görə?..
Hələ
dünya ədəbiyyatında elə bir bədii nümunə yoxdur ki, orada eşq əhli vüsala
yetsin.
Eşq
sevgidən, məhəbbətdən qat-qat ucadır. Onun ucalığının qüdsiyyəti yalnız tanrı
dərgahına qovuşa bilər.
Qeyri-səlist
məntiqlə qavramağa çalışaq.
Səttarın
buludları zamanın obrazıdır. Təsvir etdiyi salxım söyüdlər və sərvlər isə heç
vaxt vüsala qovuşmayacaq aşiqlərdir.
Əks
istiqamətə yönəlmiş cizgilərin qeyri-səlist məntiqdə mənası budur: zaman
anlamında Məcnunun (məcnunların) Leyliyə (leylilərə) qovuşması mümkün deyil...
Səmtlər başqa-başqadır.
Aşiqlərin
yolları qibləyə doğrudur, haqq dərgahınadır.
Zamanın
yolu dərkolunmaz sonsuzluğadır, qeyri-müəyyənliyədir.
Qeyri-səlist
məntiqdə qeyri-müəyyənliyin özü anlaşılan müəyyənlikdir.
«Salxım
söyüdlər»də məkan yoxdur.
Səlist
məntiqdə zamansız məkanın mövcudluğu mümkün deyil.
Qeyri-səlist
məntiqdə zaman məkansız, məkan da zamansız ola bilər.
Səttarın
«Salxım söyüdlər» rəsmindən çıxan qeyri-səlist məntiq budur: məkanından asılı
olmayaraq, dünyanın hər yerində və bütün zamanlarda leylilərin
(cülyettaların...) və məcnunların (romeoların...) qisməti vüsala qovuşmaq
deyil, eşq alovunda yanmaq, yanıb əbədiyyətə qovuşmaqdır...
İlham ƏZİZOÄžLU